Ekopakowanie

Czy GOZ ma coś wspólnego z ekopakowaniem?

Gospodarka obiegu zamkniętego (GOZ) nie jest już tylko możliwością dla branży opakowań, ale również staje się on coraz większą koniecznością zarówno ze względu na regulacje unijne oraz krajowe, jak i presję klientów, inwestorów czy kontrahentów. Wdrożenie GOZ w firmie pozwala na racjonalne zarządzanie surowcami, ograniczenie ilości odpadów, negatywnego wpływu na środowisko, a także społeczeństwo, a w dłuższej perspektywie przynosi firmom korzyści finansowe. GOZ poprowadzi branżę opakowań w kierunku ekopakowania.

Kierunek: Ekopakowanie

Założeniem gospodarki cyrkularnej jest minimalizacja ilości używanych surowców oraz maksymalizacja ich ponownego wykorzystania. W branży opakowań szczególnie ważne jest projektowanie produktów z myślą o ich przyszłym recyklingu, czyli tzw. ekoprojektowanie. Ekologiczne projektowanie jest pierwszym, a więc najważniejszym, etapem gospodarki cyrkularnej. Ekoprojekt oznacza unikanie nadmiernego pakowania, a także stosowanie materiałów łatwiejszych do przetworzenia. Ekoprojektowanie to kierunek: ekopakowanie.

ekopakowanie

Korzyści: Ekopakowanie

1) Redukcja negatywnego wpływu na środowisko: Mniejsze zużycie zasobów naturalnych i redukcja odpadów zmniejsza negatywny wpływ firmy na środowisko.
2) Odpowiedź na oczekiwania konsumentów: Coraz więcej osób poszukuje produktów przyjaznych dla środowiska, a ekopakowanie wpisuje się w te oczekiwania. Działania proekologiczne przyciągają nowych klientów, ale i wzmacniają zaufanie wśród tych już istniejących.
3) Zgodność z przepisami: Wiele krajów wprowadza coraz bardziej restrykcyjne przepisy dotyczące opakowań, promując te ekologiczne. Spełnienie zielonych wymogów prawnych zarówno tych wynikających z przepisów krajowych, jak i unijnych, jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa.
4) Pozytywny wizerunek marki: Firmy stosujące ekopakowanie budują wizerunek przedsiębiorstwa odpowiedzialnego środowiskowo, a także odpowiedzialnego społecznie, co przekłada się na wzmocnienie i wzrost zaufania wśród klientów.
5) Zmniejszenie śladu węglowego: Poprzez ograniczenie zużycia materiałów oraz wybór tych zrównoważonych i odnawialnych, ekoopakowania pomagają zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych w całym cyklu życia produktu. Obliczanie i redukowanie śladu węglowego jest jednocześnie aspektem wymaganym w raporcie niefinansowym, czyli w raporcie ESG.
6) Długoterminowe oszczędności: Choć początkowe koszty wprowadzenia ekoopakowań mogą być wyższe, w dłuższej perspektywie przyniosą one oszczędności poprzez optymalizację procesów, zmniejszenie odpadów i unikanie kosztów związanych z nieprzestrzeganiem regulacji środowiskowych.
7) Wzmocnienie pozycji na rynku: Wdrożenie założeń GOZ, czyli np. stosowanie ekoopakowań, zapewnia firmie dostosowanie się do zachodzących zmian, bieżących trendów i przepisów prawnych, a dzięki temu firma jest w stanie budować przewagę konkurencyjną i wzmacniać swoją pozycję na rynku.
8) Uzyskanie zielonego finansowania: Poprzez wdrożenie założeń GOZ w firmie i działania na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska firma zyskuje większe szanse na otrzymanie zielonego finansowania. Obecnie istnieje wiele możliwości pozyskania zielonego finansowania, a są to np.: programy rządowe współfinansowane ze środków unijnych, fundusze europejskie czy zielone inwestycje bankowe.

Jakie kroki może podjąć firma z branży opakowań w celu wdrożenia założeń GOZ?

1) Unikanie niepotrzebnego pakowania: Działanie tak proste, jak zmniejszenie ilości materiałów używanych do pakowania, może znacząco ograniczyć produkcję odpadów.
2) Systemy wielokrotnego użytku: Stosowanie opakowań wielokrotnego użytku może znacznie zmniejszyć ilość odpadów.
3) Zastępowanie materiałów trudnych do recyklingu: Należy stosować materiały bardziej przyjazne środowisku, które łatwiej poddają się recyklingowi, wszędzie tam gdzie tylko jest to możliwe.
4) Ekoprojektowanie: Ważne jest, aby opakowania były zaprojektowane z myślą o recyklingu, czyli w taki sposób, by można było łatwo je przetwarzać po zużyciu.
5) Użycie zrównoważonych materiałów: Wykorzystanie odnawialnych, recyclowalnych lub biodegradowalnych surowców, takich jak papier, tektura, bioplastiki czy materiały pochodzące z recyklingu, jest fundamentem ekopakowania.
6) Edukacja i komunikacja: Informowanie konsumentów o korzyściach płynących z wyboru ekoopakowań oraz o sposobach ich prawidłowej utylizacji lub recyklingu przyczynia się do szerzenia ekologicznych postaw, ale i zapewnia firmie przejrzystość jej proekologicznych działań.

Ekopakowanie nie jest już więc tylko trendem, ale kluczowym elementem przyszłości branży opakowań. Ekologiczne opakowania stanowią odpowiedź na rosnące wymagania ekologiczne, regulacyjne i społeczne. Wdrożenie zasad gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ) staje się koniecznością, nie tylko ze względu na przepisy unijne i krajowe, ale także ze względu na oczekiwania konsumentów, inwestorów i kontrahentów.

Zapisz się na bezpłatne szkolenie GOZ dla biznesu i odkryj potencjał GOZ. Dostosujesz się do zachodzących zmian, spełnisz wymogi prawne i dowiesz się jak pozyskać zielone finansowanie oraz jak przygotować raport ESG. Twój biznes zyska nowe możliwości rozwoju, a Ty zdobędziesz certyfikat zawodowy. Szkolenia są w 100% finansowane z Funduszy Europejskich.